Repair, Stitches
The exhibition Répare Reprise* provides a platform for artists from the Middle East and Africa, most of whom have experienced exile and who live today in Syria, Lebanon, Palestine, Iraq, Iran, the Golan Heights, DRC Congo, Ethiopia, Algeria, Tunisia and France. Not only is the exhibition a prolongation of the mission of the Portes Ouvertes sur l’Art association, it is also totally in phase with the very nature of the Cité internationale des arts’ project, which has been a place of hospitality and welcome for international artists in residence since 1965. Not concerned with the theme of migration as such, or of bearing witness, the artists gathered here are actually endeavouring, in this fragmented world, to recompose political ideas and ideals and repair all things related to the personal domain. These expressions of personal life start in the home, a place of refuge, where the artists reinterpret objects and practices associated with domesticity (sewing, weaving, embroidery) and go on to encompass larger spaces such as public archives, which they patiently strip of their contents and decolonise, or maps, as they chart out territories scarred by war. These artists collect and transform composite objects, doubles of psyches in the process of reconstruction, hollowing them out or covering them the tenacious images of a colonial past and raising falsely figurative monuments to memories that have been left unspoken.
The recent or previously unseen works brought together in Répare Reprise cover different disciplines: sculpture, video installation, painting, engraving, textile art and photography. They take the visitor to visit the ruins, the remains of repression and trauma and open out onto the poetic unravelling or salvatory patching up of flags, linen, newspaper, whereas in the field of moving images, they take back possession of beloved landscapes.
The artworks on show at the exhibition are living objects that often belong to series in perpetual production, undoubtedly because the repeated gesture circumscribes the shock wave and repairs the stolen stories and images, which still return when night falls.
The exhibition is accompanied by a cycle of get-togethers with the artists at the Cité internationale des arts, and other get-togethers will also be available online.
Participating artists: Majd Abdel Hamid, Azza Abo Rebieh, Kader Attia, Sammy Baloji, Yacob Bizuneh, Bady Dalloul, Khaled Dawwa, Kholod Hawash, Katia Kameli, Farah Khelil, Randa Maddah, Sara Ouhaddou, Khalil Rabah, RAMO, Maha Yammine.
Most of the guest artists have previously been in residency or are currently in residency at the Cité internationale des arts.
*In Arabic, it is pronounced « tafkik » and means to « deconstruct, decompose and analyse ».
Répare, Reprise
« Répare Reprise » présente des oeuvres de Majd Abdel Hamid, Azza Abo Rebieh, Kader Attia, Sammy Baloji, Yacob Bizuneh, Bady Dalloul, Khaled Dawwa, Kholod Hawash, Katia Kameli, Farah Khelil, Randa Maddah, Sara Ouhaddou, Khalil Rabah, RAMO, Maha Yammine.
L’exposition Répare Reprise donne la voix à des artistes provenant du Moyen-Orient ou d’Afrique, qui ont, pour la plupart, connu l’exil. Ils et elles viennent de Syrie, du Liban, de Palestine, d’Irak, d’Iran, du Golan, du Congo RDC, d’Ethiopie, d’Algérie, de Tunisie et de France. L’exposition s’inscrit dans la continuité des missions de l’association Portes ouvertes sur l’art, et dans la nature même du projet de la Cité internationale des arts, lieu d’hospitalité et d’accueil d’artistes internationaux en résidence depuis 1965.
Non pas préoccupés de thématiser la migration ou de présenter un témoignage, les artistes ici réuni.es tentent plutôt, dans un monde éclaté, de recomposer des imaginaires politiques et de réparer des espaces intimes. Ces espaces se déclinent depuis la maison comme refuge, en détournant objets et pratiques associées au domestique (couture, tissage, broderie), à des communs plus vastes, tels que des fonds d’archives publics patiemment dépouillés et décolonisés, et des cartographies nouvelles pour des territoires meurtris par les guerres. Ils et elles récupèrent et transforment des objets composites, doubles de psychés en reconstruction, évident ou recouvrent des iconographies coloniales tenaces, élèvent des monuments faussement figuratifs à des mémoires tues.
Les œuvres récentes ou inédites que rassemble « Répare Reprise » convoquent la sculpture, l’installation vidéo, la peinture, la gravure, les arts textiles et la photographie; elles proposent une traversée autour de la ruine, de la répression et du trauma, pour s’ouvrir sur des détricotages poétiques ou rapiéçages salvateurs de drapeaux, de linge, de journaux, et, dans le champ de l’image en mouvement, sur des paysages aimés réinvestis.
Objets vivants, les œuvres de l’exposition souvent appartiennent à des séries en cours perpétuel de production, parce que le geste seul, sans doute, peut circonscrire l’onde de choc, et réparer les récits fauchés comme les images qui, la nuit, reviennent encore.
Voir Portes ouvertes sur l’art et la Cité internationale des arts